ChristenUnie geschrokken door Rekenkamerrapport over afvalbeleid

Recycelendonderdag 18 februari 2021 20:54

De ChristenUnie is geschrokken van de resultaten van het Rekenkamer onderzoek naar het afvalbeleid in Krimpen aan den IJssel. Bij de overgang van NV MAK naar Cyclus in 2018 zijn behoorlijke fouten gemaakt, “De gemeenteraad is destijds op het verkeerde been gezet met verkeerde argumenten en mede door tijdsdruk zijn alternatieven niet, of onvoldoende, onderzocht”, aldus fractievoorzitter Reinier Cornet. “Schaalvoordelen en meer invloed werden destijds beloofd, maar daar zien we in de praktijk niets van terug. We zien wel een enorme toename van kosten voor onze inwoners die voorkomen hadden kunnen worden”.

De Rekenkamer adviseert nadrukkelijk DIFTAR in te voeren. DIFTAR betekent dat inwoners gaan betalen voor de afval die ze produceren en aanbieden. Cornet: “Wij zijn voor het principe dat de vervuiler betaalt en denken dat het goed is om de mogelijkheden voor het invoeren van DIFTAR te onderzoeken. We zien echter ook een aantal nadelen: zorgen over zwerfafval en vermindering van kwaliteit van afvalstromen. Daar moet serieus naar gekeken worden. Bovendien is het nog maar de vraag of je met DIFTAR goedkoper uit bent. De ChristenUnie is van mening dat het college DIFTAR moet onderzoeken”.

Reacties op 'ChristenUnie geschrokken door Rekenkamerrapport over afvalbeleid'